زندگی زیبا{ازدواج}
زندگی زیبا{ازدواج}

زندگی زیبا{ازدواج}

مسافر

مادرانه

 مادرانه ...

ما اگر شعر و دفتری داریم

از دعاهای مادری داریم

شعرهامان طلاست از یُمنش

مادر کیمیاگری داریم

غزل از نامشان پر از گل شد

بین اشعار قمصری داریم

آنقدر "دانه های معنی" هست

خط به خط ما کبوتری داریم

دوسه تا فاطمه نوشتیم و

شد قیامت! چه محشری داریم!

ما کجا و ز فاطمه گفتن؟

ما که ذهن محقّری داریم

این هم از لطف های مادری است

اینکه توفیق نوکری داریم

آفتاب است و ما همه ذره

مادر ذره پروری داریم

مثل مرد از علی حمایت کرد

بَه! بنازم! چه مادری داریم!

ما مسلمان دست زهراییم

بهتر از این پیمبری داریم؟

أشهدُ أنَّ: فاطمه حق است

در اذان بند دیگری داریم

به خدا که خود خدا گفته

ما کجا چون تو دختری داریم؟

تو نبودی لَما خلقتُ علی

ما برای تو حیدری داریم

نوش جان شما همین باده

ما که انگور بهتری داریم

با دو جرعه علی علی مستیم

ما میِ ناب کوثری داریم

حسبُنا فطمه، تو که باشی

چه نیازی به دیگری داریم؟

تو بگو جان بده، بفرمایید!

در عوض آبرو خریداریم

حرز نام تو می فروشیم و

زحل و زهره مشتری داریم

بچه های توایم مادر جان

شکر حق سایه ی سری داریم

گیرم آتش به خانه ات بزنند

غیر ازاینجا مگر دری داریم؟


قصد من شادیانه گفتن بود

ورنه می گفتم از بهار کبود ...
 
شاعر: داود رحیمی

نامزدیتان!!

تهدیدهای امروزی برای رابطه نامزدی


دنیای امروز هر قدر هم تکنولوژیک و پیشرفته باشد باز قواعدی دارد که ممکن است با زندگی عاطفی ما جور در نیایند. قواعدی که باید گاهی به خاطر رابطه مشترکتان از آنها چشم بپوشید و مراقب تهدیدهای آنها برای رابطه تان باشید.

در اینجا چند نمونه از این تهدیدها را برای شما بازگو می کنیم.


زن

وقتی برای او نیست؟

دوران نامزدی دوران پرمشغله ای است. تامین کردن مقدمات زندگی مشترک، کار زیاد و برنامه های ناتمامی مثل تحصیل که باید تا زمان ازدواج آنها را به یک سرانجامی برسانید، همه و همه باعث می شوند گاهی وقت سر خاراندن هم نداشته باشید. اما در این بین فراموش نکنید که اهمیت رابطه و ابعاد عاطفی آن از هر چیزی مهم تر است. با نامزدتان به خرید بروید، دوستان مشترکتان را ببینید، به گشت و گذار در پارک و دیدار با خانواده ها بپردازید و رابطه تان را صرفا به چند پیامک یا تلفن محدود نکنید. پر بودن همیشه برنامه‌های شما، وقتی برای توجه به همسرتان و نیازهای او باقی نمی‌گذارد. برای اینکه به یک نفر نزدیک شوید، باید زمان و انگیزه کافی برای توجه کردن به او را داشته باشید.

 

تلفن خاموش

وقت های دو نفره‌تان را تمام و کمال با نامزدتان صرف کنید نه با دوستان، همکاران و تلفن های کاری. گپ زدن‌های تلفنی و دوستانه یا پیامک بازی یا حتی حضور در فضای مجازی (حتی اگر دو  نفره باشد) می تواند رابطه شما را تهدید کند. نگذارید دیگران هنگام صرف یک ناهار دو نفره با تلفن زدن و درگیر کردن ذهن و زمان شما، میان تان فاصله بیندازند. در حضور همسرتان تلفن همراه خود را خاموش کنید یا تماس ها را به پایان زمان دیدارتان موکول کنید.

 

غرق شدن در دنیای مجازی

این که مرتب در حال چک کردن ایمیل ها، کامنت های وبلاگ یا نظرات دوستانتان در شبکه های اجتماعی باشید، می تواند رابطه شما را به شدت تهدید کند. شاید توجیه بیاورید که همسرتان هم با شما در این شبکه ها و فضای مجازی حضور دارد، یا دارید کامنت های وبلاگ مشترکتان را چک می کنید اما این ها دلایل خوبی برای وقت گذرانی در فضای مجازی نیستند. در دوران نامزدی هیچ چیز مهم تر از گفتگو، بیرون رفتن و شناخت همدیگر و برنامه ریزی برای آینده نیست.

اگر می‌خواهید رابطه تان همیشه سرزنده بماند، تفریح کردن را فراموش نکنید. قرار نیست همه زندگی شما جدی و با قاعده باشد و تمام تفریح‌های‌تان هم به پول وابسته باشد. شما می‌توانید با هم وقت بگذرانید و بدون صرف هیچ هزینه‌ای عشق را میان تان زنده کنید

کار زیاد هم دردسر است

البته که در شروع زندگی نیاز به تامین مالی درست و حسابی دارید اما انقدر خودتان را در کار غرق نکنید که دیگر چیزی از رابطه عاطفی تان باقی نماند. اگر نمی‌خواهید رابطه تان آسیب ببیند، حساب کار را از رابطه تان جدا کنید. شما چند ساعت از روز در محل کارتان مشغول هستید و این حق نامزدتان است که در آخر روز فرصت کافی برای صحبت کردن، با شما داشته باشد.

اگر می‌خواهید رابطه تان همیشه سرزنده بماند، تفریح کردن را فراموش نکنید. قرار نیست همه زندگی شما جدی و با قاعده باشد و تمام تفریح‌های‌تان هم به پول وابسته باشد. شما می‌توانید با هم وقت بگذرانید و بدون صرف هیچ هزینه‌ای عشق را میان تان زنده کنید.

فاطمه ایمانی

تبیان

آیااااااااارزشش را.......!!!!

آیا دیدن فیلمهای غیر اخلاقی یک کلاس آموزشی برای رابطه جنسی ما در اینده با همسرمان است ؟

هر فیلم از چند بخش تشکیل شده یک فیلمنامه یک کارگردان چند بازیگر و تصویر بردار و ...  و البته در کنار همه اینها یک  منشی صحنه نیز وجود داره . امروز قصد باز کردن تصاویر پشت صحنه فیلمهای غیر اخلاقی رو دارم  همان فیلمهایی که برای اکثر جوانان یک الگوی اساسی برای سکس شده فیلمهایی که عموما ساخته و تولید کشورهای اروپایی همچون فرانسه ایتالیا و ... میباشد البته برخی کشورهای عربی نیز به این سمت و سو کشیده شده اند . اما بهتره بدانید که ساخت اینگونه فیلمها هم همان ابزارهای سایر فیلمها را نیاز دارد یک فیلنامه تهیه می شود و نقش آفرینان این فیلمنامه در سکانسهای مختلف باید  صدا و حرکاتی که در فیلمنامه درج شده را  به اجرا بگذارند شاید به نظر شما در اینگونه فیلمها دو نفری که در حال انجام رابطه جنسی هستند واقعا دارند این رابطه را بر حسب میل خود انجام میدهند اما بهتره سری به پشت صحنه این فیلمها بزنید که برایگرفتن یک صحنه تحریک امیز برداشتهای مختلفی انجام میگیرد شاید طرفین 3 روز برای ساخت یک رابطه جنسی باید تلاش کنند تا مطابق فیلمنامه پیشروی کنند و قتی از یکی از بازیگران  مشهور مرد  اینگونه فیلمها سوالی پرسیده شد  که ایا واقعا  انجام حرکات بر عهده شماست در پاسخ  گفت حتی کوچکترین حرکت و حرفها و حالات در فیلنامه قید شده و مگر با نظر کارگردان در صحنه یا فیلنامه تغییری ایجاد شود و ما فقط بازیگریم در حین انجام فیلم گاهی مجبوریم مواد غذایی یا پروتیئنی خاصی مصرف کنیم مدام برداشتهای مختلف گرفته میشود و من فکر میکنم بازیگری در اینگونه فیلمها سختر از سایر فیلمهاست  . جالبتر اینکه پخش اینگونه فیلمها برای شبکه های داخلی اصلی ممنوع میباشد و تنها شبکه های خصوصی یا محلی مجاز به پخش اینگونه تصاویر هستند و البته شبکه های ماهواره ای محدودیتی ندارند .

بر میگیردیم به ایران اگر از یک مرد ایرانی یا یک زن ایرانی بپرسیم در رابطه ی جنسی چه کارهایی انجام میدهند به زور 4 تا حرکت جنسی و حالت جنسی  رو که یا تو گوشی موبایل دیده یا از فیلمهای غیر اخلاقی و اینترنت دیده نام میبره و در همین حدم خودش رو راضی نگه میداره اما در همان کشورهایی که این فیلمها ساخته میشود فیلمهای اموزشی نیز ساخته میشود . سازندگان این فیلمها فقط به دنبال کسب تجارتی سودمند هستندو انحرافات فکری دیگر جوامع  پس تماشای فیلمهای غیر اخلاقی را به منظور آموزش سکس برداشت نکنید .

تقریبا 90 تا 95 درصد افراد با دیدن فیلمهای  غیر اخلاقی تحریک می شوند که البته اگر یکبار پشت صحنه ای از این فیلمها ببینند دیگه تحریک نمی شوند چون میدانند که همه صدا ها حالات و حرکات بر اساس فیلمنامه پیش روی میکند  وقیت فردی تحریک شود  هورمونهای جنسی ان برانگیخته میشود در این صورت عطش جنسی انها بیشتر میشود تماشای مکرر این تصاویر بر روح و روان انسان تاثیر گذار است چرا که وجود غریزه جنسی عاملیست طبیعی و البته مقدس  اما با تماشای اینگونه تصاویر تنها باعث تحریک قوای جنسی خود شده ایم و نهایاتا به دنبال تخلیه و ازاد سازی غریزه خود میرویم تاثیرات  روانی این اینگونه تصاویر  برخی مواقع به قدریست که میتواند انسان را از خود بیخود کرده و نهایتا پدیده تجاوز و یا روابط نا مشورع در جامعه گسترش یابد  .

سخن اخر

غریزه جنسی در  سنین جوانی بسیار  غریزه قوی میباشد و مبارزه با آن و یا خویشتن داری بسیار سخت میباشد اما اگر واقعا در شرایطی به سر میبرید که قادر نیستید غریزه جنسی خود را تخلیه کنید چرا کاری کنیم که عطشمان بشتر شود ؟ مثل این میمونه که ما گرسنه باشیم و دسترسی به هیچ غذایی نداشته باشیم اما مدام به فکر مثلا یک غذای لذیذ باشیم و بگوییم اگر این غذا اینجا بود چه خوب می شد اگر اینکارو بکنیم باعث شدیم تا گرسنگی بیشتر بر ما فشار بیاورد .  موفق و پاینده باشید ..
 

پی نوشت ها:

[1] . میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری. ماده النظر.

[2] . سوره مبارکه نور،آیه شریفه 30

برگرفته ازجوان ومشکلات جنسی

بداخلاقی وترس ازازدواج

پسری هستم که اخلاق خوبی ندارم . چند وقتی هست که با مادرم حرف نمیزنم ، فقط یک سلام و سلام . دوست دارم ازدواج کنم ولی بعد یکم فکر میکنم میبینم اخلاق خوبی ندارم از فکرش میام بیرون . میگم آخه با این اخلاقم زندگی یه دختر که باهزار آرزو به خونه شوهر میره را چرا خراب کنم؟ حالا در صورتی که رفیق های دورتادورم را زیاد به ازدواج تشویق میکنم و حتی مورد های مناسب براشون پیدا میکنم . از خودم راضی نیستم ، چیکار کنم ؟

اهل روضه و منبر هستم و نمازم را به لطف خدا اول وقت میخونم ولی براساس ژن خانوادگی گاهی وقتها عصبی میشم.

برای پاسخ به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه مطلب ...

خدایاازبهشت بهترم داری؟؟؟


http://dl.newskade.com/uploads/08.jpg

من بدهکار توام ای مادر

 
همه جانی که به من بخشیدی
 
لحظاتی که برای امن من جنگیدی
 
و بدهکار توام عمرت را
 
روزهایی که ز من رنجیدی
 
اشک ها دزدیدی، و به من خندیدی
 
من بدهکار توام ای مادر!
منبع:

www.1mother.ir

اختلافات مذهبی راجدییییی بگیرید!!!

اختلافات مذهبی را مدیریت کنید


شاید حالا که دارید ازدواج می کنید و گرم عشق و عاشقی هستید، فکر کنید عشق می تواند شما را به تناسبی در زندگی مشترک برساند. مثلا عقایدتان را قوی کند یا برای همسرتان انگیزه شود تا نگاه دوباره ای به اعتقاداتش داشته باشد.

حلقه

از همین ابتدای کار بگوییم که با بی توجهی به تفاوت های عقیده ای خود و همسر آینده تان، دستی دستی خودتان را بدبخت خواهید کرد. تفاوت های اعتقادی و مذهبی بر همه جنبه های زندگی زناشویی تأثیر می گذارد. برای مثال، فردی که اعتقادات مذهبی اش قوی نیست، ترجیح می دهد تعطیلات را در یک مکان تفریحی بگذارند و از طرفی، همسر وی که فردی مذهبی است، دوست دارد در هر فرصتی به یکی از مکان های زیارتی سفر کند.

بعضی ها برای رفع این مشکل، تصمیم می گیرند که هر یک به تنهایی اوقات فراغت خود را بگذرانند. اما این کار با گذشت زمان موجب فاصله گرفتن زن و شوهر می شود.

اگر هنوز ازدواج نکرده اید، در انتخاب خود دقت بیشتری کنید. چرا که اختلافات مذهبی می تواند یا منجر به درگیری های دائمی شود یا بین شما فاصله بیندازد که هر کدام رویه خود را داشته باشید یا در نهایت یکی را تسلیم دیگری کند تا با نارضایتی از عقایدش دست بکشد.

اما اگر بله را گفته اید باید بگوییم تفاوت های مذهبی در ازدواج می تواند مشکل ساز باشد، حتی در بادوام ترین و با عشق ترین ازدواج ها. اما با درک متقابل و مصالحه می توانید از بروز مشکل جلوگیری کنید.

 

پس به این توصیه ها توجه کنید:

1- لازم نیست هر خطایی را که از همسرتان سر می زند به ارزش های مذهبی یا سیاسی وی ربط دهید، زیرا ممکن است در واقع چنین هم نباشد. اگر همسر شما که ایمان مذهبی قوی ندارد، دروغی گفت، به او نگویید که اگر کمی دین و ایمان داشت، این کار را نمی کرد، چون احتمالاً او برای شما چند مثال از رفتار ناشایست کسانی (حتی خودتان) که شما از نظر اعتقادات مذهبی قبول شان دارید، خواهد زد. از طرف دیگر، آیا واقعاً همسر شما که باورهای درستی ندارد، تا به حال هیچ کار خوبی انجام نداده است؟ اگر فقط باورهای مذهبی یا سیاسی ما بر رفتار ما تأثیر می گذارند، پس رفتارهای پسندیده همسرتان نتیجه چیست؟ راستی آیا خود شما تا به حال کار ناشایستی انجام نداده اید؟

درست است که باورهای مذهبی اهمیت زیادی در زندگی افراد دارند، اما گاهی اوقات افراد تمام تمرکز و انرژی خود را صرف پیدا کردن شباهت و یا تفاوت های موجود در این حوزه کرده و در نتیجه، توجهی به سایر حوزه ها ندارند. این مسئله موجب می شود تا هر گونه تفاوتی در باورهای مذهبی فشار مضاعفی را به رابطه وارد کند

2- همان طور که بحث بیش از حد کمکی به حل مشکل نمی کند، پاک کردن صورت مسئله نیز راهکار مناسبی نیست شما و همسرتان باید نسبت به این مسئله آگاه باشید تا در صورت بروز مسائلی در این زمینه بتوانید با همکاری هم مشکل را بر طرف کنید. اگر هر بار که می خواهید در این باره با همسرتان صحبت کنید، کار به مشاجره می کشد، به جای حرف نزدن در این باره باید شیوه گفتگویتان را تغییر دهید.

 http://img1.tebyan.net/big/1389/06/177246582331751267017011317112451138146248226.jpg

3- اگر تفاوت های شما بسیار فاحش، تعصبتان زیاد و پذیرشتان کم باشد تفاوت های عقیدتی شما به مشکلات غیرقابل حلی منجر خواهند شد. اگر تفاوت هایتان کم و قابل چشم پوشی است، دست از بحث و جدل بردارید و مشکلات خود را به طرز معقولانه و سنجیده ای حل کنید.

 

4- یکی از اشتباهات همسران این است که دیدگاه های متفاوت همسرشان را به عنوان دلیلی برای اثبات بی علاقگی وی تعبیر می کنند و تصور می کنند اگر همسرشان به آنها علاقه داشت، اعتقاداتش را تغییر می داد. ما هر قدر هم به شخصی علاقه مند باشیم قادر نیستیم به خاطر وی تغییرات خیلی زیادی در خودمان ایجاد کنیم. البته ایجاد تغییر درباره رفتارهای ظاهری مانند نوع لباس پوشیدن با طرز غذا خوردن، کار چندان سختی نیست. اما زمانی که موضوع مورد بحث ارزش ها و اعتقاداتی است که از دوران کودکی در ما شکل گرفته، تغییر کامل و گسترده ممکن نیست.

مراسم عروسی

5- درست است که باورهای مذهبی اهمیت زیادی در زندگی افراد دارند، اما گاهی اوقات افراد تمام تمرکز و انرژی خود را صرف پیدا کردن شباهت و یا تفاوت های موجود در این حوزه کرده و در نتیجه، توجهی به سایر حوزه ها ندارند. این مسئله موجب می شود تا هر گونه تفاوتی در باورهای مذهبی فشار مضاعفی را به رابطه وارد کند. توجه به سایر حوزه ها می تواند هم لحظات لذت بخشی را در رابطه شما ایجاد کند و هم فرصتی برایتان فراهم کند تا با خیالی آسوده تر به دنبال حل مسئله در زمینه تفاوت ها و اختلافات موجود در باورهای مذهبی تان باشید. برای رسیدن به اشتراک بیشتر، سعی کنید روی مسائل غیرمذهبی که هر دو شما از آن لذت می برید تمرکز کنید. مثل سرگرمی های مختلف، ورزش یا فیلم. انجام دادن کارهایی که هر دو شما را خوشحال می کند. اینها کمکتان می کند حس اتحاد در ازدواجتان را بالاتر ببرید و دیگر وقتتان را صرف دعوا کردن بر سر عقاید نکنید.

دلیل تنهاییم!

دلیل تنهاییم را تازه فهمیدم !
وقتی محبت کردم و تنها شدم
وقتی دوست داشتم و تنها ماندم

دانستم باید تنها شد و تنها ماند تا “خـدا” را فهمید …

مادرم قیافه خواستگاررانپسندیده!!


سلام وعرض ادب:

من خواستگاری برام اومده که جلسه اول باهم صحبت کردیم و فعلا تفاهمات زیادی در صحبتهایمان پیدا شده ولی من عقیده ام این است که چندین جلسه با هم صحبت کنیم و بعد از چند جلسه صحبت و رفت و آمد از طریق خانواده، اون موقع جواب را بدهم که ممکن است مثبت یامنفی باشد. ولی مادرم میگوید که از قیافه اش خوشش نیومده.

البته من اصراری روی این شخص ندارم ولی به صورت کلی این حرفشون را که میگن قیافه اش را نپسندیدم  و جواب رد می دهیم!! رامن نمی پسندم!!

و دوست ندارم ماها که مسلمون هستیم اینقدر قضاوت زود و سطحی کنیم و من معتقدم علاوه بر اینکه قیافه مهم است مهم تر از آن اخلاق و ایمان و اعمال طرف است

و از طرفی هم دوست ندارم پافشاری کنم چرا که ممکن است مادرم این پافشاری من را دلیل بر اینکه من دوست دارم بااین فرد ازدواج کنم بگیرند و اون حمایت لازم را ازمن نداشته باشند!!

اما از طرفی هم اسلام میگه روی ایمان و اخلاق طرف بیشتر دقت شود.

پس!!! وظیفه من دختراین وسط چیست؟؟

هی میگن اول راهی و هنوز فرصت داری !

الان من چه کنم؟؟{برای پاسخ به ادامه مطلب کلیک کنید}

 پــــــــــــــــاســـــــــــــــــخ : 

ادامه مطلب ...

نکته هایی برای اولین دیدار با خواستگار


وقتی برای نخستین بار با فردی که برای ازدواج درنظر گرفته اید روبه رو می شوید، باید بتوانید بهترین و مۆثرترین تاثیر را بر او بگذارید و با حفظ صداقت و درستکاری، از تمام مهارت های خود برای شناساندن شخصیت واقعی تان استفاده کنید.

خواستگار

مهارت تاثیرگذاری اولیه بسیار مهم است که متأسفانه بسیاری به آن بی توجهند یا بلد نیستند و در همان گام های نخست، شریک آینده زندگی خود را از دست می دهند.

 

تماس چشمی را جدی بگیرید

فراموش نکنید قدرت تماس چشمی بسیار زیاد است و اصلا نباید آن را دست کم گرفت. البته منظور از ارتباط چشمی، زل زدن یا خیره شدن به چشم طرف مقابل نیست اما وقتی برای نخستین بار، با فردی که قرار است با او ازدواج کنید صحبت می کنید، بهتر است با حفظ متانت، هر از گاهی به مدت چند ثانیه به چشمان او نگاه کنید تا بتوانید بسیاری از واقعیت های گفتار او را تشخیص دهید.

 

لبخند یکی از مۆثرترین روش های جلب اعتماد و تمایل برای ادامه گفت وگو است. چون با لبخند این پیام منتقل می شود که «علاقه مندم به صحبت ادامه دهم».

حالت چشم ها می تواند از درون فرد خبر دهد که شاید اصلا در گفتار مشخص نشود. معمولا بهترین نتیجه وقتی به دست می آید که مرد منتخب شما از نظر سطح جذابیت درونی در حد خودتان باشد و این موضوع تا حدی در نگاه فرد مشخص می شود. تمایل فرد برای ادامه صحبت و اشتیاق او به پی گیری مباحثه را می توان به خوبی در نگاه او تشخیص داد. همچنین اگر فرد احساس اشتیاق درونی نداشته باشد، چشمانش احساس او را کاملا نشان خواهد داد. میزان صداقت و درستکاری آدمها تا حد زیادی در چشمانشان حس می شود، می توان گفت در همان دقایق اولیه می توانید کشفیات بزرگی داشته باشید!

 http://www.1saemi.com/wp-content/uploads/2010/01/5yt4w4.jpg


توصیه هایی برای اینکه زبان بدنتان را کنترل کنید

حین صحبت اولیه با شریک آینده زندگی خود دست هایتان را به هم قفل نکرده، دست به سینه نبوده یا کیف تان را جلوی خود نگه ندارید چون با این کارها عملا نشان می دهید که می خواهید خودتان را پنهان کنید.

اگر در این شرایط احساس می کنید عصبی هستید، به زبان بدن (حالت بدن) خود توجه ویژه داشته باشید.

فراموش نکنید قدرت تماس چشمی بسیار زیاد است و اصلا نباید آن را دست کم گرفت.

وقتی دستانتان را به هم می مالید یا بی قراری می کنید و دائم وول میزنید، در اصل می گویید: «من راحت نیستم و آرامش ندارم»! پس سعی کنید آرامش داشته باشید و وزن تان را روی تمام بدن تان به صورت متعادل حفظ کنید.

وقتی دائما این پا و آن پا می شوید، حس خوبی به طرف مقابل منتقل نمی کنید. با قامتی کشیده و دستانی افتاده و حاکی از اعتماد به نفس با طرف مقابل روبه رو شوید. این حالت نشان می دهد شما آرامش دارید.

تمایل فرد برای ادامه صحبت و اشتیاق او به پی گیری مباحثه را می توان به خوبی در نگاه او تشخیص داد. همچنین اگر فرد احساس اشتیاق درونی نداشته باشد، چشمانش احساس او را کاملا نشان خواهد داد

لبخند یکی از مۆثرترین روش های جلب اعتماد و تمایل برای ادامه گفت وگو است. چون با لبخند این پیام منتقل می شود که «علاقه مندم به صحبت ادامه دهم».

 هنگام گفت وگو بهتر است هر از گاهی سرتکان داده تا نشان دهید به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید.البته تعریف و تحسین هم، کارساز است؛ معمولا در جلسات اولیه تعریف و تحسین از ویژگی های برجسته طرف مقابل، یا صحبت کردن در مورد علاقه های او می تواند آغازی مناسب باشد. احساس جذابیت هم با این روش به خوبی منتقل می شود.

اگر شما آغازگر صحبت هستید، از موضوعاتی ساده مثل مدل مو یا لباس شروع کنید. در مورد تحسین خصوصیات غیرظاهری که به شخصیت و درون آدم ها مربوط می شود، بسیار محتاطانه برخورد کنید چون تعریف و تمجید جعلی و بی مورد نشان دهنده عدم درستکاری است. توجه داشته باشید زیاده روی در این کار، نتیجه عکس داشته و وجهه شما را تخریب می کند.

حواست به جلسه خواستگاری باشه!!

ج) انعطاف پذیری

این بند هم بسیار مهم هست، ما باید با طرح سئوالاتی متوجه بشویم این فرد تا چه میزان خاصیت لاستیکی و کششی دارد و حاضر به انعطاف و تغییر در نظراتش هست.

تحقیق

به این سئوال توجه کنید

اگر ما آماده شده ایم به یک مسافرت راس ساعت 18 برویم، ناگهان تلفن زنگ می زند و یکی از اقوام که از شهرستان آمده اند، خواهان آدرس دقیق منزل ما هستند که به میهمانی ما بیایند، در این هنگام شما چه کار می کنید؟

نحوه پاسخگویی به این سئوال مهم هست نه خود جواب.

اگر فرد بگوید به آنها می گوییم برنامه مسافرت داریم و نمی توانیم در خدمت شما باشیم.(این نشانه عدم انعطاف هست)

اگر فرد بگوید به آنها می گوییم قدمتان روی چشم بفرمائید(این هم نشانه عدم انعطاف هست)

در حالیکه فرد منعطف به راههای دیگری به غیر از بلی یا خیر نیز توجه دارد. مثلا می گوید:

باید ببینم سفر ما چقدر اهمیت داره؟ آن فامیل کیست؟ ضرورت میهمانی او چیست؟ تاثیر رفتن به این سفر روی ما چقدر هست؟ و....، یعنی بررسی همه جوانب و جوابی شبیه این:

به او می گوییم قصد سفر داریم، اما خیلی دوست داریم در خدمت شما باشیم ، لذا تا ساعت18 که وقت حرکت ماست می توانیم در خدمتتون باشیم. یا اینکه ما می توانیم هفته آینده این سفر را برویم لذا خوشحال می شویم در خدمتتون باشیم.

(فراموش نکنید اینها مثال هستند، شما می توانید مسائل دیگری را طرح کنید ، حتی گذشته فرد هم نشان می دهد که او در برابر مشکلاتی که در حوزه شغلی ، تحصیلی و خانوادگی داشته هست تا چه اندازه انعطاف پذیر و سازگار بوده است)

نکته مهم اینست که از نشانه های عدم انعطاف پذیری، عدم رابطه صحیح فرد با خانواده ، دوستان، همکاران و...هست. یعنی کسی که نتوانسته است نسبت به خواسته های خود در قبال والدینش انعطاف نشان دهد، حتما در برابر همسر هم دارای انعطاف نخواهد بود.

 

د) تقسیم وظایف و نقش زن و مرد

شما می توانید با مثالهایی کارهایی را که در خانواده هست را مطرح کنید و از طرفتون بخواهید بگوید چه کسی این کارها را باید انجام دهد. خرید، تصمیم گیری، کارهای منزل ، نگهداری بچه ، ادامه تحصیل، تفریحات و....

 

هـ) مسائل اقتصادی خانواده

این بند هم باید با سئوالات ریز و جزئی همراه باشد. مثلا میزان خرجی که برای جشن عروسی در نظر دارید و نوع تالار آن را مشخص کنید؟ محل مسکونی چگونه است ، کجاست؟ مشترک هست؟ شخصی هست؟ اجاره ای هست؟ موقعیت جغرافیایی آن؟

درآمدهای زن و مرد چگونه در خانواده هزینه می شود؟ تصمیم گیرنده کیست؟

 

و) میزان استقلال یا وابستگی فرد

مثالهایی فرضی بزنید که مثلا شما دوست دارید در شهر دیگری زندگی کنید، نظر او را جویا شوید؟

سئوالهای فرضی مطرح کنید که مادر و پدر شما یا مادر و پدر وی توصیه ای به شما دارند، شما باید چگونه با آنها برخورد کنید.

یا سئوالهایی از این قبیل: فکر می کنید هر چند روز یکبار باید به خانواده هایمان یا اقوام خود سر بزنیم؟

یا سئوالهایی از این دست که آیا پس از ازدواج مسافرت یا تفریح یکی از همسران بدون طرف دیگر به همراه دوست را می پذیرید؟ چند بار در سال یا ماه؟

صفاتی مثل خسیس بودن (حسابگر)، ولخرج بودن (دست و دلباز)، بی خیال (اجتماعی بودن)، منزوی و بی علاقه به تفریح، (اهل تفکر و مطالعه بودن)، پیگیر بودن (سمج)، سهل انگار نبودن (سخت گیر نبودن) و...، جزء مسائلی هست که می تواند با مثال های عملیاتی پرسیده شود


http://www.yasgroup.ir/wp-content/uploads/2012/09/test-salamat-yasgroup.ir_.jpg

ز) صفات شخصی و روانی


افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، وسواس، سوء ظن، زودرنجی، کج خلقی، تنهایی، ترس ها، سابقه های بستری و درمان و.... جزء مهمترین مسائلی هست که باید بررسی شود، (شاید بررسی این بند یکی از ضرورتهایی هست که دختر و پسر باید به روانشناس مراجعه کنند). اما اگر خودشان قصد بررسی داشتند باید نشانه های این اختلالات را بشناسند، و با سئوال و دقت در نشانه ها و علائم این اختلالات پی به مشکل ببرند.

همچنین صفاتی مثل خسیس بودن(حسابگر)، ولخرج بودن (دست و دلباز)، بی خیال (اجتماعی بودن)، منزوی و بی علاقه به تفریح، (اهل تفکر و مطالعه بودن)، پیگیر بودن (سمج)، سهل انگار نبودن (سخت گیر نبودن) و...، جزء مسائلی هست که می تواند با مثال های عملیاتی پرسیده شود. فراموش نکنید در سئوالات باید معادل مثبت صفات را که در پرانتز قرار دادم بپرسید، چون ممکن است فرد موضع بگیرد. مثلا شما به فرد بگوئید شما بیشتر حسابگر هستید یا دست و دلباز؟ تا فرد هر کدام را انتخاب کرد احساس بدی نداشته باشد.

 

ح) مسائل اعتقادی و اخلاقی

این سئوالات را بر اساس آنچه خود هستید، باید طراحی کنید، اگر به مواردی اعتقاد ندارید، باید با طرح سئوالهای متناسب و ریز بررسی کنید که فرد مقابل در این زمینه در تعارض با شما نباشد مثل مسئله حجاب که توضیح دادم. این سئوال را دقت کنید:

آیا وقتی ما در دورن و در دلمون خدا را قبول داریم و رفتار خوبی داریم ، حتما باید دقیقا نمازمان را هم سروقت بخوانیم، حالا اگر نخواندیم مشکلی پیش می آید؟

آیا آرایش خانم بیرون از منزل مشکلی ایجاد می کند؟

آیا شما هم با این موافقید که خانمها برای بیرون رفتن از منزل باید از شوهرانشان اجازه بگیرند؟

چه وقت می شود دروغ گفت؟ دروغ مصلحتی چیه؟ چند تا مثال از دروغهای مصلحتی؟

دوست

 

ط) دوستان

اگر بتوانید از طریق سئوال یا تحقیق بر دوستان فرد احاطه پیدا کنید و مورد شناسایی قرار دهید ، مسائل زیادی در مورد همسر آینده خود متوجه خواهید شد.

سئوالاتی از این قبیل چند تا دوست صمیمی دارید؟ (تعداد زیاد آن نشانه برونگرا بودن و تعداد کم آن نشاندهنده حساسیت ، زودرنج بودن و درونگرا بودن هست)

با کدام دوستت صمیمی هستید و او چه خصوصیت جالی داره؟(پیش بینی اینکه اگر بخواهی در آینده خیلی خوب در کنار آن طاقت بیاوری باید چنین باشی)

با کدام دوستت ارتباط کمتری داری ، یا خوشت نمی آید، چه صفاتی داره؟ (مهم از این نظر که اگر چنین هستی، در زندگی با این فرد مشکل دار خواهی شد)

 

ی) خانواده فرد

سئوالات دقیق از خصیصه های مختلف خانواده و تعلقات آنها ، تحصیلات، فرهنگ، شغل ، و فرزندان دیگر خانواده که ازدواج کرده اند و نحوه ارتباط عروسها و دامادههای آنها با خانواده و...، هم به شناسایی شما نسبت به این خانواده بیشتر کمک می کند.

 

ک) بیماریهای جسمی، معلولیت ها و.... در فرد و خانواده اشان

این مورد باید مستقیم سئوال شود. خیلی ها در جلسات شناسایی دروغ نمی گویند، اما ملزم به این نیست که همه چیز را بگویند. مثلا اگر بپرسی شمابیماری مزمن یا حادی داشته ای؟ جواب صحیح می دهند، اما اگر نپرسی ضرورتی برای توضیح این موارد در خود نمی بینند.

(البته اگر سلامتی جسمی همسر آینده اتان در تصمیم گیری اتان موثر هست)

 

ل) برنامه تفریحات، سرگرمی و برنامه ها برای ارتباطات درون خانواده

شما باید متوجه بشوید همسر آینده شما، خانواده را فدای کار می کند، یا کار را فدای تفریحات و خوشگذارنی می کند یا.... سئوال در مورد تفریحات قبلی او نیز به شما نموداری از روش او را ارائه می دهد.

 

م) و سئوالات زیادی در مورد هر یک از معیارهای ازدواج که به صورت عینی و دقیق و انعطاف پذیر و شفاف طرح شود را می توان مطرح کرد.

در پایان به یاد داشته باشید از آنجا که خیلی مسائل شناسایی در ازدواج مهم هستند، اگر بتوانید به همراه هم به مشاور خانواده مراجعه کنید، و نظر او را نیز بگیرید، کمک زیادی در تصمیم گیری به شما می شود.

 

 

بخش کلوب ازدواج تبیان

خداااااااااااااااااا

تلخی عمر به شیرینی عشق آکنده است


                               چه سر انجام خوشی گردش دنیا دارد


عشق رازیست که تنها به خدا باید گفت


                                   چه سخن ها که خدا با من تنها دارد

قبل از اولین جلسه آشنایی بخوانید


اثری که همان اول بر طرف می گذارید تا آخر عمر یادش می ماند. در حالت اغراق آمیزش این است که این برخورد اول تعیین کننده نوع و ادامه یا عدم ادامه و شکل گیری رابطه خواهد بود. به هر حال این واقعیتی است که ذهن در طول برخورد اول، مدام مشغول ارزیابی و بررسی طرف برای تصمیم گیری درباره ادامه ارتباط است. پس مراقب همه چیز باشید.

اولین جلسه آشنایی

حواستان به زبان بدنتان باشد. در اولین برخورد قبل از هر چیز افراد به سیگنال هایی که طرفشان با زبان بدنش می فرستد توجه می کنند. کافی است فکرتان وقتی او دارد حرف می زند پرت شود که یکهو از نگاهتان این حواس پرتی را بخواند و توی ذوقش بخورد که شما اهمیتی برای حرف او قائل نیستید و احترام دیگران را نگه نمی دارید. پس خودتان را نخارانید، خمیازه نکشید، زل نزنید و غیره.

 

نگران دماغتان نباشید

قیافه آدم های مظلوم را به خودتان نگیرید. حتی اگر واقعا آدم مظلومی هستید. کسی این آدم ها را در وهله اول جدی نمی گیرد. بنابراین اگر می خواهید برایتان تره خرد کنند همینطورکه خودتان را آماده ورود به دنیای جدید کرده اید، سعی کنید ادای آدم های غیرخجالتی را دربیاورید. بی خود نگویید آدم افتاده ای هستید و سرتان را نیندازید پایین. بگیریدش بالا. سر پایین آن هم در روزهای اول نشانه نداشتن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس احترام می آورد. آدم ها به کسی که به خودش مطمئن است اعتماد می کنند و رویش حساب می کنند.

 

لبخند بزنید

قیافه های جدی و خشک ترسناکند. لبخند بزنید. این لبخند برایتان تبلیغ خواهد بود. البته باید به موقع لبخند بزنید. مثلا درست لحظه مواجهه با آدم ها یا گاهی که به جمله ای می رسد که قابل تایید است و قبول دارید. همینطورکه سر تکان می دهید لبخند بزنید تا تاکیدتان را بیشتر کند و دوست داشتنی تر شوید یا وقتی طرف دارد از خودش حرف می زند این کار را بکنید. لبخند خداحافظی را هم هیچ وقت یادتان نرود. اگر یادتان رفت یعنی فاتحه همه لبخندها و همه زحمات را خوانده اید.

 

پسرخاله نشوید

چند سالتان است؟ 20 لااقل. پس تا به این سن فهمیده اید که نباید با مردم سریع پسرخاله شد. راحت بودن با پسرخاله شدن فرق می کند. این دو را قاطی نکنید. اغلب آدم ها از صمیمیت ناگهانی می هراسند یا چندششان می شود. پس محترمانه حرف بزنید و برای باز کردن سر حرف، از حرف ها و سوالات کلی تر استفاده کنید. رفتن سراغ سوال های شخصی که احتمالا در حریم شخصی طرف قرار می گیرند مربوط به جلسات بعدتر آشنایی است.

 

ظاهربین هم باشید!

از وجناتتان پیداست که آدم ظاهربینی نیستید اما چاره ای نیست، در این روزهای نخستین باید ظاهربین باشید. نگاهتان را مودبانه و با شرم و حیا و جوری که هیچ کس شک نکند، بچرخانید و به دنبال چیزهای بی ارزش ظاهری که دوست دارید در افراد باشد؛ مثلا قد بلند، ظاهر متشخص، موهای فرفری یا پر انرژی باشد یا نباشد و ...؛ اگر یکی این ویژگی های ظاهری را داشت، لااقل می دانید که یک چیز دارد که دوست دارید یا تایید می کنید.

حواست باشه به جلسات خواستگاری!!

مهمترین سوالات جلسه خواستگاری


درخواستگاری سئوالاتی باید مطرح شود که به شناخت عقلانی و واقعی دختر و پسر از یکدیگرمنجر شود و از طرح سئوالاتی که فقط بعد احساسی افراد را مشخص میکند باید اجتناب نمود در ادامه بعضی از مهمترین محورها عنوان می گردد.

جلسه خواستگاری

الف) سئوالات در خصوص مسئولیت پذیری و انجام وظایف فرد

ب) سئو الاتی در مورد ثبات فکری و احساسی فرد

ج) انعطاف پذیری فرد

د)تقسیم وظایف و نقش زن و مرد

ه)مسائل اقتصادی خانواده

و) میزان استقلال یا وابستگی فرد

ز)صفات شخصی و روانی

ح)مسائل اعتقادی و اخلاقی

ق) دوستان ص)خانواده

ط)برنامه ی تفریحات - سرگرمی وبرنامه برای ارتباطات درون خانواده

 

چه سئوالاتی در جلسات آشنایی دختر و پسر جهت خواستگاری و ازدواج باید مطرح شود

من بیشتر دوست دارم به جای ماهی به شما ماهیگیری را یاد بدهم. یعنی نحوه سئوال ساختن را می گویم، سئوال را خودتان طرح کنید.

نکاتی وجود دارد که در طرح سئوالات جلسات خواستگاری ، شناسایی دختران و پسران در رابطه هایشان یا....، کمک می کند که فرد شناخت عقلانی (نه احساسی) نسبت به طرفش کسب کند باید دارای شرایطی باشد که بعضی از آنها به قرار ذیل است:

1 - فکر نکنیم که سئوالات باید استاندارد شده و از پیش تعیین شده و با جوابهای مشخص باشد، باید هنگام گفتگو مانند آدم آهنی خشک نباشیم و سعی کنیم سئوالات را در همان جلسه نسبت به هرچیزی که مبهم هست، طرح کنیم.

 

تحقیق

2 - سئوالات کلی برای شروع خوبست ولی فایده های آن اندک هستند. مثلا این سئوالات:

-نظر شما در مورد حجاب چیست؟

- شما چه توقعی از همسر آیند ه ات داری؟

- شما نظرت در مورد اخلاق و ایمان چیه؟

- میعارهای شما برای ازدواج چیست؟

- شما چه نقشی برای زن در خانواده ، یا چه نقشی برای مرد در خانواده قائل هستید؟

چون سئوالات این چنین کلی، حتما جواب کلی دارد و جوابهای کلی چون مبهم و ناشفاف هستند ، طرفین همانطور که دوست دارند بر اساس ذهنیات خود تفسیر می کنند و این مفهوم شناخت از یکدیگر را با تحریف روبرو می سازد.

 

3 - به جای سئوالات کلی، سعی کنید مفاهیم را به زودی به طرف مصداق ها و مثال های عینی بکشانید، و با طرح مسئله فرد را در موقعیت قرار دهید. موقعیت هایی که هر روز در زندگی خانوادگی افراد پیش می آید و زوجین نسبت به آن واکنش احساس، فکری یا رفتاری نشان می دهند.

شما بهتر است به عنوان مثال به جای اینکه این سئوال کلی را بپرسید که نظرتان در مورد حجاب چیست؟ می توانید سئوالات جزئی زیر را بپرسید؟

آیا آقایان هم باید حجاب داشته باشند؟ اگر بلی چند تا مثال بزنید؟

آیا شما خانواده ای را دیده اید که به خاطر رعایت نکردن حجاب از طرف مرد گسسته شده است؟

آیا به نظر شما برای حجاب خانم حتما چادر ضروریست؟

آیا مانتو و مقنعه را حجاب می دانید؟

آیا روسری و لباس پوشیده مثل بلوز و شلوار حجاب هست؟

آیا خانم می تواند بین افراد نزدیک مثل پسر عمو، دوست ، پسر خاله، یا اقوام بدون روسری باشه؟

آیا تفاوتی بین پوششی که خانم با شوهرش داره و پوششی که با پسر خاله اش داره وجود داره، تفاوتش چیه؟

آیا به فرض پذیرش حجاب مورد نظر شما، کار خانم در محیط هایی که کاملا مردانه هست ، مثل یک کارخانه یا معدن یا...، اشکالی داره؟

آیا یک آقا یا یک خانم پس از ازدواج می تواند یک ارتباط عاطفی با جنس مخالف داشته باشه؟ سطح این ارتباط را مثال بزنید؟ حدودش چقدر است؟

آیا برای یک خانم دست دادن به یک اقوام نزدیک مثل پسر عمه را می پذیرید؟

آیا خنده ، شوخی، و سر به سر گذاشتن یک آقایی را که ازدواج کرده با خانمهای دوست و فامیل را قبول دارید، یا همین مورد را در مورد خانمها می پذیرید؟

و صدها سئوال از این دست که تمرکزشان بر جزئیات هست؟ یعنی مثالهایی که در زندگی های مختلف کم و بیش ممکن است پیش بیاید.

(این به شما بستگی دارد که سئوالهای را جزئی و با مثال و متناسب با حال و احوال خود طرح کنید)

 

4- حال که در بند یک متوجه شدیم سئوال کلی نباشه و قابل انعطاف باشه و از پاسخ سئوالات قبلی در بیاید و در سئوال دوم هم جزئی سازی و شفاف سازی را گفتیم نوبت به این می رسد که این سئوالات جزئی و دقیق و عملیات را حول چه محورهایی تهیه کنیم.

 

بعضی از مهمترین محورها اینها هستند

شغل

الف) سوالات در خصوص مسئولیت پذیری و انجام وظایف فرد

مثلا شغلش، تحصیلاتش، وظایف دوستی و خانوادگی که به گردن داشته و.....

یعنی ما نمی پرسیم آیا شما مسئولیت پذیرید یا نه ، ما سئوالات دقیقی را نسبت به زندگی قبلی فرد طرح می کنیم که در صددیم که آیا فرد مسئولیت پذیر بوده است یا نه؟

مثلا:

شما در چه تاریخی سرباز شدید، کی به سربازی رفتید؟ آیا غیبت هم داشتید؟

آیا در انجام کارها در خانواده با پدر و مادرتان مشاجراتی داشتید، آیا آنها کارهایی را به زور از شما می خواستند؟

رفتار همکارنتان با شما چگونه است؟ (معمولا افرادی که با خانواده و همکار و...، دیگران مشاجره دارند و ناسازگارند کسانی هستند که نسبت به انجام وظایف و مسئولیت های خود کوتاهی می کنند)

 

ب) سوالاتی در مورد ثبات فکری و احساسی فرد

مثلا: با سئوالاتی متوجه شوید که آیا او شغل عوض کرده است؟ رشته تحصیلی خود را جابجا کرده؟ آیا با دوستان هر چند وقت یکبار قطع رابطه می کند؟ آیا به تناسب سنش چه چیزی اندوخته؟ مثلا یک آقای 27 ساله چه میزان تحصیلات داره ، چه میزان سرمایه داره ، چه میزان تخصص داره و....؟ چون این فرد حداقل 7 سال از بهترین زمان جوانی را در اختیار داشته در ازای آن چه اندوخته است؟ (این سئوال با سئوالات سنتی والدینی که فقط به داشته های فرد توجه دارند متفاوت هست، مثلا ممکن است این فرد 7 سال کار کرده و سرمایه خود را خرج درمان پدر بیمارش کرده و اکنون هیچ ندارد ، ولی این فرد با ثبات هست. چون داشته هایش برای ما مهم نیست ، بلکه گذران عمرش و ثباتش در کار و زندگیش برای ما مهم هست)

- کسی که معلوم نیست جوانی خود را چه کرده ، نه تحصیلاتش مشخصه، نه سرمایه اش و نه هنر و تخصصش ، این نقطه منفی در ثبات اوست.

- همچنین سئوال از رابطه های عاطفی او به طور مشخص مهم هست. آیا او دوست پسر یا دختری داشته؟ چند تا؟ تا چه اندازه در این رابطه ها پیش رفته است؟ و....،